Carl St. Clair
Über mich
2009/10 wird er die Premieren von »Lear« und »Fidelio«, vier Repertoire-Serien (»La Bohème«, »Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny«, »Hamlet« und »La Traviata«) sowie vier der acht Sinfoniekonzerte an der Komischen Oper Berlin dirigieren.
Carl St. Clair ist regelmäßig zu Gast bei bedeutenden Orchestern weltweit. Er leitete u. a. die Sinfonieorchester von Boston, New York, Philadelphia, Los Angeles, San Francisco, Detroit, Atlanta und Houston in den USA sowie die Bamberger Symphoniker, Radio-Philharmonie Hannover, das Radio-Sinfonieorchester Frankfurt, WDR-Sinfonie-Orchester Köln, Frankfurter Museumsorchester und das NDR-Sinfonieorchester Hamburg und war Gast bekannter Festivals wie dem Schleswig-Holstein Musik Festival, Grant Park Festival Chicago, Pacific Music Festival Japan und Tanglewood.
Von 1998 bis 2005 war Carl St. Clair ständiger Gastdirigent des SWR-Radio-Sinfonieorchesters Stuttgart, mit dem er unter anderem sämtliche Sinfonien von Heitor Villa-Lobos für das Label cpo aufnahm. Von 1986 bis 1990 war er Assistant Conductor des Boston Symphony Orchestra und dirigierte zahlreiche Konzerte in der Symphony Hall, in Tanglewood und auf Tourneen des Orchesters. Seit 1990 ist er ebenfalls Chefdirigent des Pacific Symphony Orchestra in den USA.
Neben der sinfonischen Tätigkeit widmet sich Carl St. Clair der Oper, der seit jeher seine große Liebe gilt. Er leitete u. a. »Rigoletto«, »La Bohème«, »Tosca« und »Tannhäuser« an der Austin Lyric Opera und »Die Zauberflöte« an der Pacific Opera. In Deutschland arbeitete er regelmäßig als Gastdirigent an den Opern¬häusern von Bonn und Hannover, bevor er von 2005 bis 2008 Generalmusikdirektor am Deutschen Nationaltheater Weimar wurde, wo er eine vielbeachtete Produktion von Wagners »Ring« initiierte und dirigierte.
Carl St. Clair ist ein starker Befürworter zeitgenössischer Musik und konnte mit dem Pacific Symphony bereits etliche Kompositionsaufträge an führende Komponisten unserer Zeit vergeben: Zuletzt entstanden William Bolcoms Liedzyklus »Canciones de Lorca«, uraufgeführt von Placido Domingo, und Philip Glass’ Werk »The Passion of Ramakrishna« sowie ein Cellokonzert für Yo-Yo Ma von Chen Yi. Einige dieser Werke sind auch auf CD erschienen. Besondere Beachtung fand eine bei Sony erschienene CD mit späten Werken von Toru Takemitsu.
Unter den Ehrungen, die Carl St. Clair erhielt, ist besonders der Seaver/ National Endowment for the Arts Conductors Award zu erwähnen, die höchste nationale Auszeichnung in den USA.
Carl St. Clair studierte an der Universität von Texas Opern- und Orchesterdirigieren bei Walter Ducloux, einem Schüler von Felix Weingartner und Wilhelm Furtwängler. Leonard Bernstein, Seiji Ozawa und Kurt Masur zählten zu seinen musikalischen Mentoren.
###
General Music Director
Carl St. Clair will assume office and his six-year contract as general music director of the Komische Oper Berlin with the beginning of the 2008/09 season. He made his artistic debut at the Opera House in the Behrenstraße with the premiere of »La Bohème« and two concerts in the season 2007/08. In the 2008/09 season, his first season as general music director, he will conduct amongst others the premieres of »La Traviata«, the debut performance of »Hamlet« and four of the eight symphony concerts.
Carl St. Clair is a regular guest with many of the important orchestras worldwide. In the United States he guided the symphony orchestras of Boston, New York, Philadelphia, Los Angeles, San Francisco, Detroit, Atlanta and Houston. In Germany he led the Bamberg Symphonic, the Radio-Philharmonic Hanover, the Radio-Symphony Orchestra Frankfurt, the WDR-Symphony-Orchestra Cologne, the Frankfurt Museum Orchestra and the NDR-Symphony Orchestra Hamburg. Besides, he was guest of such famous festivals as the Schleswig-Holstein Music Festival, Grant Park Festival Chicago, Pacific Music Festival Japan and Tanglewood.
From 1998 to 2005, Carl St. Clair was regular guest conductor of the SWR-Radio-Symphony Orchestra Stuttgart. With this orchestra he recorded, amongst others, all symphonies of Heitor Villa-Lobos for the label cpo. From 1986 to 1990 he was assistant conductor of the Boston Symphony Orchestra and conducted a considerable number of concerts in the Symphony Hall, in Tanglewood and on concert tours. Since 1990 he is also chief conductor of the Pacific Symphony Orchestra in the United States.
Beside his symphonic work, Carl St. Clair devotes himself as well to his great passion, the opera. He conducted »Rigoletto«, »La Bohème«, »Tosca« and »Tannhäuser« at the Austin Lyric Opera and »The Magic Flute« for the Pacific Opera. In Germany he worked regularly as guest conductor for the opera houses of Bonn and Hanover, before he became from 2005 to 2008 general music director of the German National Theatre in Weimar, where he initiated and conducted the production of Wagner's »Ring« which received unanimous acclaim.
Carl St. Clair is a strong supporter of contemporary music. As conductor of the Pacific Symphony he has assigned several composition contracts with leading composers of our time. Recently, the debut performance of William Bolcom's song cycle »Canciones de Lorca« was realised with Placido Domingo, also Philip Glass' work »The Passion of Ramakrishna« and a cello concert for Yo-Yo Ma by Chen Yi. Some of these works were released on CD. Especially the late works of Toru Takemitsu, which were released by Sony, attracted great interest.
Carl St. Clair was repeatedly awarded. Among the many honours he received, the National Endowment for the Arts-Seaver Conductors Award has to be mentioned, for it is the highest national award in the USA.
Carl St. Clair studied at the University of Texas opera and orechestra conducting with Walter Ducloux, a student of Felix Weingartner and Wilhelm Furtwängler. His musical mentors are Leonard Bernstein, Seiji Ozawa and Kurt Masur.