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Ohad Naharin
Theater
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Ohad Naharin, Künstlerischer Leiter der Batsheva Dance Company, zählt zu den weltweit führenden zeitgenössischen Choreographen. 1952 im Kibbutz Misra geboren, begann er 1974 seine Tanzausbildung bei der Batsheva Dance Company und wurde schließlich ihr Mitglied. Dort wurde Martha Graham auf sein Talent aufmerksam und lud ihn ein, ihrem eigenen New Yorker Ensemble beizutreten. Er erhielt ein Stipendium der School of American Ballet, vertiefte seine Studien an der Juilliard School und verfeinerte seine Tanztechnik bei Pädagogen wie Maggie Black und David Howard. Es folgten Engagements bei der israelischen Bat-Dor Dance Company und Maurice Béjarts Ballet du XXième Siècle in Brüssel. 1980 kehrte Ohad Naharin nach New York zurück und debütierte mit einer Choreographie für das Kazuko Hirabayshi Studio. Zwischen 1980 und 1990 präsentierte er seine Werke in New York und auswärts und kreierte zahlreichen neue Stücke für Compagnien wie die Batsheva und Kibbutz Contemporary Dance Company sowie das Nederlands Dans Theater. Zugleich arbeitet er – zusammen mit seiner ersten Frau Mari Kajiwara, die ihm bis zu ihrem Tod 2001 eine wichtige künstlerische Partnerin war – in New York mit einer Gruppe von Tänzern an verschiedensten Projekten.
1990 wurde Ohad Naharin zum Künstlerischen Leiter der Batsheva Dance Company berufen. Für sie und das Batsheva Young Ensemble kreierte er seither mehr als 30 Werke. Neben seiner Arbeit als Choreograph entwickelte Ohad Naharin mit „Gaga“ eine innovative Bewegungssprache, die heute nicht nur die wichtigste Trainingsmethode der Batsheva-Tänzer ist, sondern weltweit von geschulten Lehrern gelehrt wird.
Bereits als Kind und Jugendlicher auch in Musik ausgebildet, ist das Zusammenwirken von Bewegung und Musik für Ohad Naharin wichtiger Bestandteil seiner künstlerischen Arbeit, die ihn immer wieder auch mit namhaften Musikern zusammenführt. Dazu gehören die israelische Rock-Gruppe The Tractor’s Revenge („Kyr“ 1990), Avi Balleli und Dan Makov („Anaphaza“, 1993), Ivri Lider („Z/na“, 1995) und Grischa Lichtenberger („Last Work“, 2015). Der vielseitige Künstler Ohad Fishof schuf ihm Soundtracks zu „Three“ (2005), „Telophaza“ (2006) und „Furo“ (2006), Maxim Waratt komponierte die Musik für „Mamootot“ (2003), „MAX“ (2007), „Hora“ (2009), „Sadeh21“ (2011) und „The Hole“ (2013).
Viele prominente Compagnien weltweit haben Werke Ohad Naharins in ihrem Repertoire, darunter das Nederlands Dans Theater, Ballett Frankfurt, Ballet de l’Opéra de Lyon, die Compañía Nacional de Danza, das Cullberg Ballet, Finnische Nationalballett, Ballet de l’Opéra de Paris, Balé da Cidade de São Paulo, Cedar Lake Contemporary Ballet New York, Hubbard Street Dance Chicago, Les Grand Ballets Canadiens de Montréal, das Alvin Ailey Dance Theater, Atlanta Ballet, Königlich Dänische Ballett und Ballet de l’Opéra National de Bordeaux.
Darüber hinaus ist Ohad Naharins Arbeit auch in zahlreichen Filmen festgehalten, darunter die Dokumentation der Proben an „Decadance“ mit dem Cedar Lake Contemporary Ballet in Tomer Heymanns „Out of Focus“ (2007) sowie die umfangreiche Heymann Brothers’ Dokumentation „Mr. Gaga“ (2015).
Unter den zahlreichen Preisen und Auszeichnungen, mit denen Ohad Naharin geehrte wurde, sind folgende besonders hervorzuheben: Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres (1998), New York Dance and Performance (Bessie) Award für „Naharin’s Virus“ (2002), New York Dance and Performance (Bessie) Award für „Anaphaza“ (2004), der Israel Prize for dance (2005), EMET Prize (2009), Samuel H. Scripps American Dance Festival Award for Lifetime Achievement (2009), Dance Magazine Award (2009) sowie 2016 die Carina Ari Medaille, der Award for Excellence in the Arts in Israel, The Harvard Club of Israel und der Danza&Danza Award für „Three“. Ehrendoktorwürden wurden ihm vom Weizmann Institute of Science (2004), der Hebrew University (2008) und der Juilliard School New York (2013) verliehen, ein Honorary Fellowships vom Tel Aviv Museum (2014) und Rupin Academic Center (2015). In diesem Jahr ist Ohad Naharin Teilnehmer der renommierten Rolex Mentor-Protégé Arts Initiative und übernimmt eine Mentorschaft für den jungen südafrikanischen Tänzer Londiwe Khoza.

Ohad Naharin has been hailed as one of the world’s preeminent contemporary choreographers and his work stands in the front row of contemporary dance. Since becoming the Artistic Director of Batsheva Dance Company, Ohad Naharin has established its status as one of the most appreciated international dance companies in the world. Born in 1952 on Kibbutz Mizra, Ohad Naharin began his dance training with Batsheva Dance Company in 1974. During his first year with the Company, Martha Graham singled out Naharin for his talent and invited him to join her own company in New York. Whilst in New York, Naharin studied on a scholarship from the America-Israel Cultural Foundation at the School of American Ballet, The Juilliard School, and with Maggie Black and David Howard. He went on to perform one season with Israel’s Bat-Dor Dance Company and Maurice Béjart’s Ballet du XXe Siècle in Brussels. Naharin returned to New York in 1980, making his choreographic debut at the Kazuko Hirabayshi studio. From 1980 until 1990, Naharin has presented his works in New York and abroad and was invited to create works for different companies, including the Batsheva and the Kibbutz Contemporary Dance Company, and Nederlands Dans Theater. Simultaneously, he regularly worked in New York with a group of dancers on different projects, together with his first wife, Mari Kajiwara. Naharin and Kajiwara worked together for many years, up to her death in 2001.
In 1990 Ohad Naharin was appointed Artistic Director of the Batsheva Dance Company and has served in this role until today. During his tenure with the company, he choreographed over 30 works for Batsheva and its Young Ensemble. Alongside his work as a choreographer, Ohad Naharin developed “Gaga”, an innovative movement language. The dancers of Batsheva Dance Company train with Gaga on a daily basis, and it is also taught to dancers and the public worldwide by certified teachers.
Naharin trained in music throughout his youth, and he has often put these skills to use. He collaborated with the Israeli rock group The Tractor’s Revenge (for “Kyr”, 1990), Avi Balleli and Dan Makov (for “Anaphaza”, 1993), Ivri Lider (for “Z/na”, 1995) and Grischa Lichtenberger (for “Last Work”, 2015). The multidisciplinary artist Ohad Fishof edited and mixed soundtracks for “Three” (2005), “Telophaza” (2006) and “Furo” (2006), and Maxim Waratt composed music and soundtracks for “Mamootot” (2003), for “MAX” (2007), “Hora” (2009), “Sadeh21” (2011) and “The Hole” (2013).
His works have been performed by prominent international companies including Nederlands Dans Theater, Ballett Frankfurt, Ballet de l’Opéra de Lyon, Compañía Nacional de Danza, Cullberg Ballet, Finnish National Ballet, Ballet de l’Opéra de Paris, Balé da Cidade de São Paulo, Cedar Lake Contemporary Ballet New York, Hubbard Street Dance Chicago, Les Grand Ballets Canadiens de Montréal, Alvin Ailey Dance Theater, Atlanta Ballet, The Royal Danish Ballet, Le Ballet de l’Opéra National de Bordeaux and more.
Ohad Naharin’s work was documented in several movies. The rehearsal process with Cedar Lake Contemporary Ballet during a restaging of “Decadance” was the subject of Tomer Heymann’s documentary “Out of Focus” (2007). In 2015, the Heymann Brothers’ comprehensive documentary about Naharin “Mr. Gaga” was released.
Ohad Naharin has won many awards and honors, namely: Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres from the French government (1998), New York Dance and Performance (Bessie) Award for “Naharin’s Virus” (2002), New York Dance and Performance (Bessie) Award for “Anaphaza” (2004), a Doctor of Philosophy honoris causa by the Weizmann Institute of Science (2004), the Israel Prize for dance (2005), a Doctor of Philosophy honoris causa by the Hebrew University (2008), the EMET Prize in the category of Arts and Culture (together with Yair Vardi, 2009), the Samuel H. Scripps American Dance Festival Award for Lifetime Achievement (2009), Dance Magazine Award (2009), an honorary Doctor of Fine Arts degree from the Juilliard School in New York (2013), Honorary Fellowship by the Tel Aviv Museum (2014) and an Honorary Fellowship by the Rupin Academic Center (2015), The Carina Ari Medal, Sweden (2016), Award for Excellence in the Arts in Israel, The Harvard Club of Israel (2016), Danza&Danza Award for “Three” (2016). This year Naharin takes part in the prestigious Rolex Mentor-Protégé Arts Initiative, and will serve as mentor for Londiwe Khoza, a young dancer from South Africa.